Als zich tijdens het gebruik van het programma problemen voordoen waarvoor u geen oplossing weet, raadpleeg dan onderstaande tabel.
@ De optie Archief > Mail naar Helpdesk is nog niet beschreven. @
Probleem |
Oplossing |
algemeen |
●Start uw computer opnieuw en vervolgens het programma. ●Als de problemen niet zijn verholpen, installeer dan het programma opnieuw. |
algemeen en programma wordt door meerdere gebruikers wordt gebruikt |
●Test wat er gebeurt als slechts een gebruiker het programma gebruikt. Als de problemen niet meer optreden, controleer dan het netwerk of laat dat doen. |
Het programma start niet en u gebruikt Windows Vista. |
●Zorg dat er een snelkoppeling naar het programma Informer op uw bureaublad staat. ●Klik met de rechtermuisknop op de snelkoppeling en kies in het snelmenu voor Als administrator uitvoeren. Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt geactiveerd. ●Klik hierin op Toestaan. Het programma start nu wel. |
Zodra u een administratie opent, verschijnt de melding Mapstructuur van brieven/sjablonen niet correct. Uw tekstverwerker werkt niet. Geef de juiste lokatie(s) op via Instellingen... op het scherm. |
●Klik in de melding op OK om door te gaan. ●Wijzig de locatie waar brieven en andere documenten die u via het programma maakt, worden opgeslagen (zie CRM-gegevens vastleggen). |
Zodra u het programma start, verschijnt de melding Write protected or on a locked volume op het scherm.
Let op! Het programma kan niet vanaf de cd worden gestart. |
●Klik in de melding op OK om door te gaan. ●Open de Verkenner van Windows. ●Ga naar de map Informer. ●Klik met uw rechtermuisknop op het bestand Informer.lbs en kies Eigenschappen in het snelmenu. Het venster Eigenschappen voor Informer wordt geopend. ●Schakel de optie Alleen-lezen uit. ●Klik op OK. |
De menubalk is niet zichtbaar en u gebruikt Windows Vista. |
●Klik met de rechtermuisknop in de werkbalk. Er wordt een snelmenu weergegeven. ●Controleer of er een vinkje voor de optie Menu Bar staat. ●Als dit niet het geval is, klik dan op de optie om de menubalk in te schakelen. De menubalk wordt weer zichtbaar. |
Er vallen randen weg bij overzichten zoals btw-aangifte, balans en openstaande posten. |
●Kies het menu Archief > Systeembeheer > Systeem instellingen. Het venster Systeem instellingen wordt geopend. ●Leg 0,50 als marge vast bij de optie Marges bij afdrukken in de velden Links, Boven en Onder. ●Klik op OK. |
Het lukt niet om een back-up op een cd te branden. |
Dit kan ook niet omdat Informer geen brandprogramma bevat. U kunt wel het volgende doen. ●Maak een back-up op een lokale harde schijf. ●Brand de back-up met een brandprogramma op een cd. |
Als u het programma opent, blijft u in een grijs scherm 'hangen'. |
●Gebruik de toetsencombinatie Ctrl + Alt + Delete (of forceer stop als u met een Mac werkt) om het programma te stoppen. ●Ga naar de map Informer en open de map Data. ●Kort alle lange bestandsnamen in tot 16 tekens of minder en gebruik daarbij geen tekens zoals / en &. of Open de map startup in de map Informer. ●Verwijder het bestand launcher. ●Start daarna het programma op met behulp van het bestand Informer.lbs. Als de problemen blijven, probeer dan het volgende. ●Kopieer de bestanden uit de map Data naar uw bureaublad. ●Verwijder alle bestanden uit de map Data. ●Zet de bestanden een voor een terug om te kijken welk bestand de problemen veroorzaakt. ●Open dit bestand via het bureaublad en controleer de interne structuur van dit bestand (zie Database onderhouden). ●Verplaats het bestand weer naar de map Data. |
Het boekjaar 2009 is niet te vinden in het programma. |
In het programma kunt u in drie boekjaren tegelijk werken. Om bijvoorbeeld in het boekjaar 2009 te kunnen werken, moet het boekjaar 2007 zijn afgesloten. In Boekjaar afsluiten wordt uitgelegd hoe u een boekjaar afsluit.
Let op! Alle boekingen van het af te sluiten boekjaar worden verwijderd. Maak dus altijd eerst een back-up. |
U kunt de digitale versie van de gebruikersdocumentatie niet vinden. |
●Klik op de knop Start op de taakbalk van Windows. ●Klik op Deze computer. Het venster Deze computer wordt geopend. ●Klik met de rechtermuisknop op het cd-romstation Informer en kies Verkennen in het snelmenu dat wordt geopend. De bestanden die op de cd staan, worden weergegeven. ●Open de map Handleidingen. Hier vindt u de digitale gebruikersdocumentatie. |
U heeft het programma opnieuw geïnstalleerd en u probeert uw oude administratie terug te zetten. De melding Dit is een oude versie van Informer verschijnt op het scherm gevolgd door een foutmelding. |
Dit betekent dat de geïnstalleerde versie van het programma ouder is dan de versie waarmee uw administratie voor het laatst is bijgewerkt. ●Klik in de melding op OK om door te gaan. ●Installeer een nieuwere versie of neem contact op met Informer voor een nieuwere versie. |
Zodra het programma wordt gestart, wordt de administratie Demo geopend. |
Het programma start in eerste instantie altijd met het bestand demo.df1 (de demoadministratie). Als u een andere administratie wilt openen, doet u het volgende. ●Open de administratie Demo. De melding U kunt nog [uren:minuten] gebruik maken van de demo. verschijnt op het scherm. ●Klik in de melding op OK om door te gaan. ●Kies het menu Archief > Andere administratie om een andere administratie te openen, of kies het menu Archief > Nieuwe administratie om een nieuwe administratie aan te maken (zie verder Administratie aanmaken). |
Een maatwerkbestand dat u zelf in de map Informer heeft geplaatst, kan niet worden gelezen. |
●Sluit het programma af. ●Open de Verkenner van Windows. ●Kies het menu Extra > Mapopties. ●Klik in het venster Mapopties op het tabblad Weergave. ●Schakel de optie Extensies voor bekende bestandstypen verbergen uit. ●Wijzig de naam van maatwerk.lbs in maatwerk.lbr. ●Klik in de vraag die op het scherm verschijnt, op Ja. ●Start het programma van Informer op. Als het maatwerkbestand weer de extensie .lbs heeft gekregen, wordt het bestand ingelezen. |
De problemen blijven bestaan. |
●Zorg dat u weet met welke versie van Windows- of Macintosh u werkt, welke versie van Informer en Omnis u gebruikt, en welke foutmelding(en) op het scherm zijn verschenen. ●Neem contact op met de helpdesk van Informer: 070 3000333 als u een serviceabonnement heeft afgesloten, 0900 2021 480 (70 cent p/m) als u geen serviceabonnement heeft. of ●Mail naar [email protected] en vermeld in uw bericht in elk geval het serienummer van het programma, het platform waarmee u werkt (Macintosh of Windows inclusief versie) en de foutmelding(en) die op het scherm zijn verschenen. |